Site Tools


webewid:rejestr_mienia

Rejestr Mienia

Rejestr mienia jest oknem służącym do przeglądania danych w formie kartotek prowadzonych dla poszczególnych osób, oraz do wprowadzania zmian. Poniższy obrazek prezentuje widok rejestru:

Górna część okna zawiera informacje o osobie, dla której została założona bieżąca kartoteka oraz płatniku, który figuruje na rachunkach / fakturach. Zwykle płatnik jest taki sam jak osoba, dla której jest kartoteka, ale zdarzają się przypadki, kiedy te dane się różnią. Po lewej stronie u góry znajduje się panel z polami wyboru kartoteki. Wybieramy tam rodzaj właściciela zasobu (gmina, powiat, Skarb Państwa, województwo) oraz konkretną kartotekę. W ramach konkretnego właściciela zasobu (np. Skarbu Państwa) wykonany jest podział ze względu na sposób władania, lub udostępnienia zasobu. Są to następujące typy:

  • czysty zasób (dla gminy = ZNG)
  • użytkowanie wieczyste (dla gminy = UWG)
  • trwały zarząd (dla gminy = ZTG)
  • dzierżawy (dla gminy = DZG)
  • użytkowanie (dla gminy = UZG)
  • najem (dla gminy = NJG)
  • użyczenia (dla gminy = UZCG)

Trzy pierwsze spośród wymienionych typów podlegają automatycznej synchronizacji z danymi w ewidencji gruntów. Pozostałe wymagają ręcznego wprowadzenia i aktualizacji. Kartotekę wybieramy przez określenie typu oraz numeru kartoteki. Numery przełączne są za pomocą przycisków „Poprzedni”, „Następny” oraz „Pierwszy” i „Ostatni”. Kartoteki w programie się nie powtarzają, tzn. w ramach danego typu jedna osoba może mieć tylko jedną kartotekę.

Poniżej znajduje się pole “Numer akt”, które informuje o numerze papierowej teczki z dokumentami dotyczącymi danej kartoteki. Kolejne dwa pola to “Saldo” i “Opłata”. Saldo działa tak samo jak na koncie bankowym - przedstawia różnicę pomiędzy należnościami a wpłatami. Opłata jest sumą opłat za poszczególne nieruchomości w kartotece, wyliczoną według bieżących danych (na chwilę obecną).

Dolna część okna zawiera dwie zakładki:

  • Nieruchomości - lista działek, budynków lub lokali (lokale można rejestrować dla dzierżawy, użytkowania, najmu i użyczeń). Lista ta ma postać tabeli, w której wyszczególnione są wszystkie atrybuty możliwe do zarejestrowania.
  • Finanse - lista należności za poszczególne lata (okresy rozliczeniowe). Należności wprowadza się przez narzędzie do naliczania opłat rocznych.

Oznaczenia ikon paska narzędziowego w rejestrze mienia (od lewej):

  • Wyszukiwanie kartotek wg osoby
  • Przejście do kartoteki nieruchomości
  • Zmiany dla kartoteki (dodaj, zmień, usuń)
  • Okno szczegółów kartoteki.
  • Zmiany w nieruchomościach (dodaj, zmień, usuń).
  • Okno szczegółów nieruchomości.
  • Informacja o planie zagospodarowania przestrzennego dla działki (wspólna z EGBiL).
  • Archiwum - włącza widok archiwum. Pojawi się okno z listą stanów archiwalnych dla zaznaczonej na liście nieruchomości.
  • Raporty - po naciśnięciu rozwija się podmenu z listą raportów możliwych do wykonania.

Możliwe do wykonania raporty w rejestrze mienia:

  1. Wypis z rejestru mienia - informacja o osobie i wpisanych w kartotece nieruchomościach
  2. Ustalenie opłaty - wydruk dla użytkownika wieczystego, wysyłany jako pierwsza informacja o opłacie po ustanowieniu nowego użytkowania wieczystego lub nabyciu istniejącego
  3. Wypowiedzenie opłaty - wydruk dla użytkownika wieczystego z wypowiedzeniem opłaty i ustanowieniem nowej, będącej skutkiem wzrostu wartości nieruchomości. Dla trwałego zarządu drukuje się w tym miejscu decyzja.
  4. Zawiadomienie o opłacie - informacja przypominająca o opłacie dla użytkownika wieczystego
  5. Wykaz należności - spis użytkowników wieczystych i przynależnych im opłat (zwykle przekazywany do wydziału finansowego jako lista należności do ściągnięcia)
  6. Zestawienie opłat
  7. Statystyki gminne
  8. Statystyki obrębowe
  9. Sprawozdanie z gospodarowania zasobem
  10. Roczne sprawozdanie z gospodarowania nieruchomościami SP

Zmiany w nieruchomościach

Po naciśnięciu przycisku “zmiany w nieruchomościach” mamy do wyboru następujące pozycje:

  • Dodaj - dodanie nowej nieruchomości do kartoteki.
  • Zmień - edycja parametrów nieruchomości.
  • Usuń - usunięcie nieruchomości z kartoteki.

Dodawanie i edycja danych nieruchomości odbywa się w następującym formularzu:

Cel użytkowania jest powiązany ze stawką procentową, po wybraniu celu stawka wpisuje się automatycznie. Bonifikata podzielona została na dwa pola: W pole “bonifikata roczna” wpisujemy te, które są przyznane tylko na okres jednego roku. W kartotece nieruchomości będzie je później łatwo odnaleźć i wyczyścić gdy po roku przestanie ona obowiązywać. W pole “bonifikata stała” wpisujemy te, które zostały przyznane na stałe, bądź na długi okres (np. dla nieruchomości zabytkowych). Po wpisaniu wszystkich wartości naciskamy przycisk “Opłata” i opłata za daną nieruchomość zostanie automatycznie obliczona przez program. Jeśli mamy powody wpisać inną opłatę niż wyliczona przez program, możemy to zrobić. Podczas zatwierdzania formularza program wyświetli ostrzeżenie o niezgodności opłaty z wyliczeniem.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Po zaznaczeniu nieruchomości i wybraniu przycisku „Plan zagospodarowania przestrzennego” ukazuje się okno dialogowe przeznaczenia danej nieruchomości w planie. Mamy możliwość określenia:

  • przeznaczenia terenu ze słownika
  • powierzchni określonego przeznaczenia w m2 (wartość opcjonalna)
  • przeznaczenia podstawowego/dopuszczalnego
  • źródła informacji (MPZP, SUIKZP, brak danych)

webewid/rejestr_mienia.txt · Last modified: 2023/09/14 20:55 by 127.0.0.1