==== Rejestr Mienia ==== Rejestr mienia jest oknem służącym do przeglądania danych w formie kartotek prowadzonych dla poszczególnych osób, oraz do wprowadzania zmian. Poniższy obrazek prezentuje widok rejestru: {{:rejestr.png?nolink&900|}} Górna część okna zawiera informacje o osobie, dla której została założona bieżąca kartoteka oraz płatniku, który figuruje na rachunkach / fakturach. Zwykle płatnik jest taki sam jak osoba, dla której jest kartoteka, ale zdarzają się przypadki, kiedy te dane się różnią. Po lewej stronie u góry znajduje się panel z polami wyboru kartoteki. Wybieramy tam rodzaj właściciela zasobu (gmina, powiat, Skarb Państwa, województwo) oraz konkretną kartotekę. W ramach konkretnego właściciela zasobu (np. Skarbu Państwa) wykonany jest podział ze względu na sposób władania, lub udostępnienia zasobu. Są to następujące typy: * czysty zasób (dla gminy = ZNG) * użytkowanie wieczyste (dla gminy = UWG) * trwały zarząd (dla gminy = ZTG) * dzierżawy (dla gminy = DZG) * użytkowanie (dla gminy = UZG) * najem (dla gminy = NJG) * użyczenia (dla gminy = UZCG) Trzy pierwsze spośród wymienionych typów podlegają automatycznej synchronizacji z danymi w ewidencji gruntów. Pozostałe wymagają ręcznego wprowadzenia i aktualizacji. Kartotekę wybieramy przez określenie typu oraz numeru kartoteki. Numery przełączne są za pomocą przycisków „Poprzedni”, „Następny” oraz „Pierwszy” i „Ostatni”. Kartoteki w programie się nie powtarzają, tzn. w ramach danego typu jedna osoba może mieć tylko jedną kartotekę. Poniżej znajduje się pole "Numer akt", które informuje o numerze papierowej teczki z dokumentami dotyczącymi danej kartoteki. Kolejne dwa pola to "Saldo" i "Opłata". Saldo działa tak samo jak na koncie bankowym - przedstawia różnicę pomiędzy należnościami a wpłatami. Opłata jest sumą opłat za poszczególne nieruchomości w kartotece, wyliczoną według bieżących danych (na chwilę obecną). Dolna część okna zawiera dwie zakładki: * **Nieruchomości** - lista działek, budynków lub lokali (lokale można rejestrować dla dzierżawy, użytkowania, najmu i użyczeń). Lista ta ma postać tabeli, w której wyszczególnione są wszystkie atrybuty możliwe do zarejestrowania. * **Finanse** - lista należności za poszczególne lata (okresy rozliczeniowe). Należności wprowadza się przez narzędzie do naliczania opłat rocznych. {{::rejestr-ikony.png|}} Oznaczenia ikon paska narzędziowego w rejestrze mienia (od lewej): * Wyszukiwanie kartotek wg osoby * Przejście do kartoteki nieruchomości * Zmiany dla kartoteki (dodaj, zmień, usuń) * Okno szczegółów kartoteki. * Zmiany w nieruchomościach (dodaj, zmień, usuń). * Okno szczegółów nieruchomości. * Informacja o planie zagospodarowania przestrzennego dla działki (wspólna z EGBiL). * Archiwum - włącza widok archiwum. Pojawi się okno z listą stanów archiwalnych dla zaznaczonej na liście nieruchomości. * Raporty - po naciśnięciu rozwija się podmenu z listą raportów możliwych do wykonania. **Możliwe do wykonania raporty w rejestrze mienia:** - **Wypis z rejestru mienia** - informacja o osobie i wpisanych w kartotece nieruchomościach - **Ustalenie opłaty** - wydruk dla użytkownika wieczystego, wysyłany jako pierwsza informacja o opłacie po ustanowieniu nowego użytkowania wieczystego lub nabyciu istniejącego - **Wypowiedzenie opłaty** - wydruk dla użytkownika wieczystego z wypowiedzeniem opłaty i ustanowieniem nowej, będącej skutkiem wzrostu wartości nieruchomości. Dla trwałego zarządu drukuje się w tym miejscu decyzja. - **Zawiadomienie o opłacie** - informacja przypominająca o opłacie dla użytkownika wieczystego - **Wykaz należności** - spis użytkowników wieczystych i przynależnych im opłat (zwykle przekazywany do wydziału finansowego jako lista należności do ściągnięcia) - **Zestawienie opłat** - **Statystyki gminne** - **Statystyki obrębowe** - **Sprawozdanie z gospodarowania zasobem** - **Roczne sprawozdanie z gospodarowania nieruchomościami SP** **Zmiany w nieruchomościach** Po naciśnięciu przycisku "zmiany w nieruchomościach" mamy do wyboru następujące pozycje: * Dodaj - dodanie nowej nieruchomości do kartoteki. * Zmień - edycja parametrów nieruchomości. * Usuń - usunięcie nieruchomości z kartoteki. Dodawanie i edycja danych nieruchomości odbywa się w następującym formularzu: {{ :edycja-nieruch.png?nolink&600 |}} Cel użytkowania jest powiązany ze stawką procentową, po wybraniu celu stawka wpisuje się automatycznie. Bonifikata podzielona została na dwa pola: W pole "bonifikata roczna" wpisujemy te, które są przyznane tylko na okres jednego roku. W kartotece nieruchomości będzie je później łatwo odnaleźć i wyczyścić gdy po roku przestanie ona obowiązywać. W pole "bonifikata stała" wpisujemy te, które zostały przyznane na stałe, bądź na długi okres (np. dla nieruchomości zabytkowych). Po wpisaniu wszystkich wartości naciskamy przycisk "Opłata" i opłata za daną nieruchomość zostanie automatycznie obliczona przez program. Jeśli mamy powody wpisać inną opłatę niż wyliczona przez program, możemy to zrobić. Podczas zatwierdzania formularza program wyświetli ostrzeżenie o niezgodności opłaty z wyliczeniem. ** Plan zagospodarowania przestrzennego ** Po zaznaczeniu nieruchomości i wybraniu przycisku „Plan zagospodarowania przestrzennego” ukazuje się okno dialogowe przeznaczenia danej nieruchomości w planie. Mamy możliwość określenia: * przeznaczenia terenu ze słownika * powierzchni określonego przeznaczenia w m2 (wartość opcjonalna) * przeznaczenia podstawowego/dopuszczalnego * źródła informacji (MPZP, SUIKZP, brak danych) {{ :4.png?nolink&550 |}} {{ :5.png?450 |}}